Subscribe to this list via RSS Blog posts tagged in CastelulDaniel

The castle in the property of the Rauber family (19th century)

b2ap3_thumbnail_Nvtelen.png

The castle in Olasztelek, showing the modifications efectuated in the 1840's, by the baron Ferdinánd (Nándor) Rauber: the second floor arcades of the gallery were demolished, the windows became semicircular, and the „enormous hall” of the second floor was divided into several rooms (see the sketch with construction periods in the previous panel), theoretical reconstruction

The daughter of Lőrinc Daniel (baron from 1751, †1780), Josepha, married Miklós Rauber de Plankenstein (†1817). The soldier with Carinthian origins came in
Transylvania as a lieutenant of the Border-Warden Regiment, established under Empress Maria Theresa. Soon he became a captain, and after that reached the colonel rank. By marrying Josepha Daniel he became the proprietor of the castle in Olasztelek (despite to the old family tradition, according to which the feminin line didn't partake from the paternal goods).

b2ap3_thumbnail_rauber-nandor.png

„Ferdinánd Rauber, or Nándor, as he subsrcried himself, or the stumpy baron, as he was called by the people, lived in the pristine nest at Olasztelek, as a keeper. He was the stumpy baron, because he lost his arm in a hunting.” –wrote about him in 1901 László Kőváry. The baron participated in the Revolution of 1848–1849, and in this period his castle in Olasztelek was robbed. The baron never got married, and died in 1883 without successors.

b2ap3_thumbnail_daniel-gabor.png

The portrait of Gábor Daniel (1824–1915). He was a member of the Vargyas-line of the Daniel family, he married Mária Rauber in 1853, daughter of Rauber Károly (1790–1869). With the death of Ferdinánd (Rauber Károly’s brother) she got the castle in Olasztelek, pursuant to this the building passed again in the propriety of the Daniel de Vargyas family.

b2ap3_thumbnail_befalazot-kapubehajto.png

In 1884 Gábor Daniel and Mária Rauber (1831–1887) renovated the castle in Olasztelek, and comemorated these works with inscriptioned stone plaques (placed near the old gate, at the two sides of the 1649 stone door-frame, also placed here at that time probably).

This article is based on the exposition ''1680.ro or 350 years of illustrated castle - history", financed by a grant offered by Island, Lichtenstein and Norway.

b2ap3_thumbnail_logok_20150624-055931_1.png

Author: Fehér János Illustrated by: Gyöngyössy János

 

Continue reading
in History 2337

Castelul în proprietatea familiei Rauber (secolul 19)

b2ap3_thumbnail_Nvtelen.png

Modificările efectuate de baronul Ferdinánd (Nándor) Rauber în anii 1840 la clădirea castelului din Tălișoara: etajul cerdacului cu arcade a dispărut, au fost amenajate fereastre cu închidere semicirculară, sala mare al etajului a fost divizat în mai multe încăperi (a se veda planul cu periodizarea construcțiilor, în panoul precedent), reconstruire teoretică

Josepha,fiica lui Lőrinc Daniel,(baron din 1751, †1780),s-a căsătorit cu Miklós Rauber de Plankenstein (†1817),.Soldatul originar din Carinthia,sosit în Transilvania ca locotenent în regimentul de grăniceri, pe timpul împărătesei Maria Tereza. Nu după mult timp a ajuns la rangul de căpitan, apoi a devenit colonel,
iar odată cu mâna Josephei Daniel a dobândit și castelul din Tălișoara (contrar obiceiului practicat în rândul membrilor familiei Daniel, conform căruia fetele nu beneficiează din proprietățile paternale, din care făcea parte și moșia din Tălișoara). După Miklos si Josepha, castelul a fost locuit perioadă îndelungată de unul dintre fii lor, Ferdinand, după care fiind moștenit de Maria Rauber, fiica lui Karoly, celălalt fiu de-a lor.

b2ap3_thumbnail_rauber-nandor.png

„Ferdinánd Rauber, sau Nándor cum își scria el numele, sau baronul ciuntit, cum îl numise poporul, trăia în cuibul strămoșesc, în Tălișoara, și a rămas gospodar. Era baron ciuntit, fiindcă și-a pierdut brațul într-o vânătoare.” – scria despre el László Kőváry în 1901. A participat la revoluția de la 1848–1849, în timpul acesta fiind jefuit și castelul din Tălișoara. Baronul nu s-a căsătorit niciodată, a murit în anul 1883 fără urmași.

b2ap3_thumbnail_daniel-gabor.png

Portretul lui Gábor Daniel (1824–1915). El a fost membrul liniei din Vârghiș al familiei Daniel, și în anul 1853 s-a măritat cu Mária, fiica lui Károly Rauber (1790–1869). După moartea lui Ferdinánd Rauber (fratele lui Károly), Mária Rauber a primit și castelul din Tălisoara, clădirea revenind astfel în proprietatea familiei Daniel din Vârghiș.

b2ap3_thumbnail_befalazot-kapubehajto.png

În anul 1884 Gábor Daniel și Mária Rauber (1831–1887) au renovat castelul din Tălișoara, lucrările fiind comemorate de două plăci cu inscripții (acestea astăzi sunt plasate în înzidirea deschiderii porții vechi, lângă ancadramentul de piatră din 1649, care a fost mutat tot aici)

Articolul are la bază materialul expoziției "1680.ro" sau 350 de ani de ilustrație din istoria Castelului Daniel, finanțat printr-un grant oferit de Islanda, Lichtenstein și Norvegia.

b2ap3_thumbnail_logok_20150624-055931_1.png

Autor: Fehér János Ilustrat de: Gyöngyössy János

 

Continue reading
Tagged in: CastelulDaniel
in History 2204

b2ap3_thumbnail_17-szazadi-epitkezesek.pngb2ap3_thumbnail_daniel-mihaly-haller-judit-epitkezesek.png

Construcțiile finanțate Mihály Daniel și Judit Haller (reconstruire teoretica)

În anul 1668 Mihály Daniel și frații lui (Ferenc și Péter) au partajat bunurile moștenite de la tatăl lor, curia dinspre stradă, aflată încă în construcție revenindu-i lui Mihály Daniel. Imediat după partaj, el a început lărgirea și decorarea acesteia, amplasând un monument heraldic cu blazonul familiei din piatră sculptată (realizat probabil de un pietrar brașovean)  deasupra porții vechi. Tot în 1669 a fost cioplit și ancadramentul de piatră al intrării principale de astăzi. În amândouă sculpturi apar și inițialele soției lui, Judit Haller, întrucît marea parte al cheltuielilor de construcție a fost suportată din zestrea ei.

Construcțiile patronate de Mihály Daniel (†1689) și Judit Haller au durat până în anul1680. În această perioadă a fost definitivat etajul peste aripa lungă a clădirii, și cerdacul cu arcade dispus în două niveluri, înaintea fațadei dinspre curte. După rezultatele cercetării de parament fereastrele aflate în fațada dinspre stradă au fost ornate cu chenare cioplite din piatră (evidențiate și cu bande pictate), cele dinspre curte fiind prevăzute cu chenare din lemn, și acestea având sprâncenele decorate. Astfel clădirea a dobândit o înfățișare tipică rezidențiilor nobiliare din perioada renașterii târzii din Transilvania, satisfăcând nevoile de reprezentare al distinsului nobil secui, ajungând și el jude regal suprem al celor Trei Scaune.

b2ap3_thumbnail_cimer.png

Monumentul cu blazon din anul 1669, sculptat în piatră, plasat deasupra intrării vechi (reconstruire teoretică)

b2ap3_thumbnail_ajto-2.png

Ancadrament de ușă, sculptat din piatră, cu inițialele constructorilor și cu reconstruirea unui canat de epocă (1669)

b2ap3_thumbnail_faragott-ko-ablak-keret.png

Ancadrament de fereastră din piatră cioplită, 1680 (reconstruire teoretică)

b2ap3_thumbnail_fabol-keszult-ablak-keret.png

Chenar de fereastră din lemn, 1680 (reconstruire teoretică)

b2ap3_thumbnail_faragott-ko-ablak-keret-vasracsal.png

Ancadrament de fereastră din piatră cioplită cu grilaj din fier, 1680 (reconstruire teoretică)

Articolul are la bază materialul expoziției "1680.ro" sau 350 de ani de ilustrație din istoria Castelului Daniel, finanțat printr-un grant oferit de Islanda, Lichtenstein și Norvegia.

b2ap3_thumbnail_logok_20150624-055931_1.png

Autor: Fehér János     Ilustrat de: Gyöngyössy János

Continue reading
in History 2200

b2ap3_thumbnail_csaladfa-fenykep.png

The genealogy of the Daniel de Vargyas and Rauber de Plankenstein families (highlighting the proprietors of the castle)

The ascension of the Daniel de Vargyas family is closely linked to the career of Mihály Daniel (†1641). Starting with the year 1606, he held more and more important functions: captain of Orbai Seat, vicecaptain of Udvarhely and the Three Seats: Sepsi, Kézdi and Orbai, and in 1622 Prince Gábor Bethlen assigned him as the supreme royal judge of the Three Seats. In 1625 be became member of the princely Board, in 1630 he was the senechal of Catharina de Brandenburg, suzerain of Transylvania, and in 1638 he lead a legation to the Ottoman Court, with the annual tribute of the Principality.He probably found necessary to establish a new residence in Olasztelek for one of his two sons, so the newly built manor was put at the disposal of János Daniel , known as the founder of the new (of Olasztelek) family line. János Daniel (†1654) had a similar career with his father, the renowned diplomat of the Rákóczi’s at the end of his life became the supreme royal judge of the Three Seats.

b2ap3_thumbnail_alaprajz.png

The first nobiliary residence of the Daniel family in Olasztelek, the so called „Bethlen Castle” (around 1640, 1649 - labeled nr. 1.) and the „Daniel Castle” (started in the middle of the 17th century -marked with nr. 2) in a cadastrial map from the end of the 19th century.

b2ap3_thumbnail_Ajto.png

Door frame from carved stone, dated in 1649, with the family blazon and the initials of János Daniel (initially placed in the so called „Bethlen Castel” - nr. 1.)

b2ap3_thumbnail_pecset.png

The seal and signature of Mihály Daniel, supreme royal judge of the Three Seats, 1636 - the seal contains the symbol from the coat of arm of the family: a swan with an arrow through its neck (in multiple magnification)

This article is based on the exposition ''1680.ro or 350 years of illustrated castle - history" financed by a grant offered by Island, Lichtenstein and Norway.

b2ap3_thumbnail_logok_20150624-055931_1.png

Author: Fehér János Illustrated by: Gyöngyössy János

 

Continue reading
in History 3667

Blazonul familiei Daniel este o lebădă cu gâtul săgetat.

b2ap3_thumbnail_cimer1.jpg

 

Stema sculptată  de pe pervazul de uşă de la castelul familiei din Tălişoara - cea mai veche stemă păstrată în întregime. 

cimer2.jpg

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stema sculptată de pe faţada clădirii

În mijlocul acesteia se află emblema familiei Daniel, lebăda cu gâtul săgetat, şi iniţialele M.D. (Daniel Mihály) şi H.I. (Haller Judit – soţia lui Daniel Mihály). În partea superioară se regăseşte deviza familiei şi anul sculptării: DEUS PROVIDEBIT (Dumnezeu va purta de grijă) / ANNO 1669.

cimer3.jpg
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stemă de teracotă din secolul XIX, pe faţada castelului din Tălişoara

 

b2ap3_thumbnail_1249924933_kiscimer.jpg

 

 

 

 

Continue reading
Tagged in: CastelulDaniel
in History 2867

b2ap3_thumbnail_meghivo-logo.jpg

A Daniel Kastély Egyesület LIVING CASTLE programja és az Erdélyi Művészet és Örökség Egyesület NAP Műhelye közös szervezésével elinduló ÉLŐ TÉR kortárs művészeti eseménysorozat keretén belül tíz napos művészeti fórumra, és az azt követő kiállításra  kerül sor az olaszteleki Daniel-kastélyban, július 21 és 30 között. A workshopon iráni, erdélyi és magyarországi művészek vesznek részt.

Az Erdélyi Művészet és Örökség Egyesület NAP Műhelye évek óta szervez nature art jellegű kortárs művészeti eseményeket, együtműködik művészeti szervezetekkel és kurátorokkal, így született a perzsa kapcsolat, és az esemény szervezésének az ötlete is. A Daniel Kastély Egyesület Norvég alap támogatással indította Living Castle című eseménysorozatát, melynek célja az olaszteleki Daniel-kastély kulturális körforgásba való bekapcsolása, és melynek keretén belül egy év leforgása alatt több kulturális, művészeti és alkotó jellegű rendezvénynek fog otthont adni. Ezen két elképzelés szerencsés találkozásából született a LIVING SPACES - LIVING CASTLE esemény.

A workshop keretén belül, a meghívott magyarországi és erdélyi művészeknek lehetőségük nyílik a közös alkotói munkára a perzsa művészekkel. Két különböző kultúra művészei találkoznak egy gazdag természeti és vidéki környezetben, más és más megközelítéssel, de hasonló érzékenységgel reagálva az őket körülvevő milliőre.

A workshop esődleges célja ez az izgalmas vizuális kommunikáció, diskurzus, ami létrejöhet művész és művész között, kultúra és kultúra között. Mindennek dokumentációja képezi az eseményt lezáró kiállítás alapját, amely megnyítójára július 30-án kerül sor a Daniel-kastélyban.

Ezt megelőzően, a sepsiszentgyörgyi Erdélyi Művészeti Központban 2015. július 21-én nyílik a perzsa művészek kiállítása. A kiállítás a perzsa kortárs művészet legújabb áramlatainak bemutatását tűzte ki célul, a hagyományos iráni filozófia,  az ember és a természet viszonyának tükrében. A meghívott perzsa művészek megnyilvánulási területe elsősorban a végtelenül gazdag iráni természet, ahol a kortárs vizuális kultúra globálisan elfogadott nyelvezetét használják – performansz, installáció és más intermediális műfajok –, de egy sajátos és mással össze nem téveszthető szellemiségben és formai megjelenésben. Az európai befogadó egyszerre találhatja szemben magát egy magas szintű professzionális kortárs művészettel, és ez ősi, számunkra egzotikus kultúra időtlen szépségével és bölcsességével.

 

Péter Alpár, projekt-koordonátor

b2ap3_thumbnail_meghivo-hu-kiallitas.jpg

A workshop létrejöttét Izland, Liechtenstein és Norvégia által létrehozott alap támogatja.

b2ap3_thumbnail_living-logo.jpgb2ap3_thumbnail_logo-eea-grants.jpgb2ap3_thumbnail_logo-program-patrimoniu_ro.jpgb2ap3_thumbnail_logo.jpg

Continue reading
in CastleArt 3259